Samfällighetsinfo

Vad är en samfällighetsförening?

En samfällighetsförening är en förening som förvaltar en samfällighets gemensamma egendom. Vad är då en samfällighet? Jo, det är de fastigheter som gemensamt äger någon egendom, t ex en väg, ett skogsområde eller vatten och avloppsledningar. Ägandet av den gemensamma egendomen är alltså knuten till fastigheten; inte till ägaren av fastigheten.

Man kan alltså inte sälja sin fastighet och hävda att man fortfarande äger sin andel av samfällighetens tillgångar, utan denna andel följer automatiskt med vid försäljningen. Eftersom varje ägare av en fastighet som ingår i samfälligheten också äger sin del av den gemensamma egendomen skall dennes andel av samfällighetens eventuella avkastning tas upp som inkomst av kapital. Det finns dock ett fribelopp på 600 kronor för kapitalavkastningen. Om detta värde överskrids måste styrelsen meddela skattemyndigheten och fastighetsägarna om beloppet.

Värdet av gatunätet, lek- och grönområdena, garagelängorna o s v är redan inräknat i taxeringsvärdet för din fastighet och kommer på så sätt med i förmögenhetsredovisningen.

Samfällighetens gemensamma egendom

Vad som är den gemensamma egendomen definieras av ett dokument som kallas föreningens anläggningsbeslut och som i vårt fall finns registrerat hos Lantmäterimyndigheten i Västerås kommun. Enligt detta dokument ingår i huvudsak följande i den gemensamma egendomen:

  • Grönområden
  • Lekplatser
  • Parkeringsplatser
  • Gatunät
  • Garagelängorna
  • Gatubelysning
  • Servicehuset
  • Vatten-och avloppsnät
  • Kabel TV-nät
  • Sophusen

Från 1 juli 2008 är fastigheterna i föreningen individuella kunder till Mälarenergi för fjärrvärmeleverans. När det gäller kallvatten och kabel-TV räknas näten gemensamma fram till och med ventiler respektive ett testuttag i tvättrummet i respektive hus. Avloppsnätet räknas gemensamt fram till husfasaden.

Inom Bäckby Byalag Samfällighetsförening finns ytterligare ett anläggningsbeslut med en enda gemensam egendom, nämligen områdets bredbandsnät. Detta kräver ett separat anläggningsbeslut eftersom inte alla
fastigheter är med. Mer om detta under en separat rubrik senare.

Byalagsavgiften

Byalagsavgiften betalas i förskott av medlemmarna en gång per månad. Denna skall täcka föreningens kostnader för gemensamma utgifter. De största posterna i vår budget är för vatten, snöröjning, gatubelysning, gräsklippning, reparationer, Kabel-TV, försäkringar, arvode till styrelsen med flera poster. Kostnaderna fördelas lika mellan husen utom kallvattnet vilket preliminärdebiteras med en summa som motsvarar medelförbrukningen bland fastighetsägarna.

När ett verksamhetsår är slut (1 juli) så skall alla medlemmar läsa av den verkliga förbrukningen på den mätare som sitter under bänken i tvättrummet, och meddela resultatet till styrelsen. Avläsningen ligger till grund för en individuell justering av kallvattenavgiften. Justeringen görs genom tillägg eller avdrag på byalagsavgifterna under under det nya verksamhetsåret. Inkasserandet av byalagsavgiften administreras av Mälardalens Bostadsrättsförvaltning (MBF) vilka vi också anlitar för bokföring och för att upprätta bokslut. Betalas ej avgiften i tid skickar MBF efter 7 vardagar ut en påminnelse med en avgift på 60 kronor utöver den ursprungliga avgiften. Betalas ej denna påminnelse skickar MBF ytterligare en påminnelse med ett påslag på 180 kronor. Samtidigt får styrelsen ett meddelande om detta och skickar vidare till anlitat inkassoföretag för åtgärd. Betalas inte skulden går ärendet vidare till Kronofogdemyndigheten för indrivning.

Sortering av sopor

Vi sorterar våra sopor i följande kategorier:

  • Kartong (mjölk- och juiceförpackningar och annat pappmaterial dock inte stora wellpappför-packningar vilka skall lämnas till återbruket). Vik ihop förpackningarna till platta paket. Annars blir det fullt i kärlen alltför fort.
  • Plast (plastpåsar, plastfolie, plastkassar, frigolit, plastburkar, plastflaskor, skruvkorkar av plast mm).
  • Komposterbart avfall (matrester, krukväxter, blombuketter men även hushållspapper, tandpetare och glasspinnar av trä, kort sagt allt som förmultnar på rimlig tid. Påsar för komposterbart avfall finns att hämta i sophusen.
  • Ofärgat glas
  • Färgat glas
  • Metall (konservburkar, metallock, aluminiumfolie mm).
  • Returpapper (tidningar, kataloger, reklamblad mm).
  • Batterier
  • Restavfall /Övrigt (det som blir över när övrigt sorterats bort t ex
    • Dammsugarpåsar, blöjor, bindor, tvättlappar, tops, bomullstussar, plåster, gasbinda, porslin, keramik, blomkrukor, tusch- och kulspetspennor, tejp…)

Miljöfarligt avfall, byggnadsavfall, trädgårdsavfall, möbler, elektronik, elektriska hushållsapparater eller föremål som är för skrymmande för att packa i en avfallspåse. Dessa skall lämnas till återbruket.

Soporna kastas i respektive kärl i något av sophusen, av vilka det finns ett vid varje garageplan. Varje fastighet har fått två nycklar till sophusen. Det är samma nyckel till samtliga sophus.

Låt oss hjälpas åt att hålla snyggt i sophusen; om något hamnat på golvet så plocka upp det och släng i rätt kärl även om det inte är dina” sopor. Det minskar risken för råttor och möss i sophusen.

Utlåning av servicehuset

Servicehuset ligger vid den stora lekplatsen mitt i området. Det innehåller, förutom Mälarenergis värmeväxlarcentral för hela området, utrustning för telefon, kabel-TV och bredband, en enklare samlingslokal. Denna kan hyras av samfällighetens medlemmar för privata fester eller andra aktiviteter för en låg avgift. Lokalen bokas för närvarande hos

Briitta Pallari Hedin, Dragverksgatan 50, tel. 0707-90 27 20 (Vardagar kl 14-19).
Eller epost styrelsen@backbybyalag.se

För att garantera ordningen i lokalen och för att de kringboende inte skall störas av aktiviteter i servicehuset har vi följande ordningsregler:

  • Boende på området får låna lokalen gratis för kursverksamhet, föreningsmöten eller för andra aktiviteter, om lokalen inte redan är uthyrd och om ”uthyraren” är hemma. Bord och stolar kan också lånas gratis från lokalen om den inte tidigare bokats för andra ändamål.
  • Lokalen får hyras för fester för 300:- per tillfälle; barnkalas är gratis liksom dop- och konfirmationsuppvaktningar och liknande. Vid barnkalas förutsätts det att det finns vuxna med som ansvarar för ordningen.
  • Föräldrarna till de barn eller ungdomar som lånar lokalen är ansvariga för eventuella skador som sker. Även om det är ungdomar som skall disponera lokalen, så skall den bokas av fastighetens ägare (oftast föräldrarna), eftersom det tidigare alltför ofta skett att ungdomar lånat lokalen utan föräldrarnas kännedom, och att det skett skadegörelse i lokalen eller att den lämnats i ett mycket ostädat skick.
  • Fester eller andra högljudda aktiviteter skall vara avslutade senast kl. 23.00 söndag – torsdag och 01.00 natten efter fredag – lördag. Strömmen i vägguttagen bryts automatiskt vid dessa tidpunkter. Fönstren åt baksidan skall vara stängda efter kl. 22.00.
  • Lokalen skall vara städad och bord och stolar staplade längs väggarna senast kl. 12.00 dagen efter.

Årsmötet

I november varje år hålls årsmöte i föreningen. Vid detta

  • redovisas bokslutet för det gångna räkenskapsåret (vilket löper från 1:a juli till 30:e juni året efter)
  • föreslås mötet budget för nästa räkenskapsår förgodkännande
  • fastställs storleken på nästa års byalagsavgift
  • företas ny- eller omval av styrelsemedlemmar för nästa verksamhetsår
  • diskuteras eventuella motioner som lämnats in av medlemmarnaeller styrelsen.

För att mötet skall kunna fatta beslut i en fråga måste denna vara redovisad i kallelsen till mötet. Detta är för att var och en skall kunna vara medveten om att någon fråga av speciellt intresse för en själv kommer att avhandlas. Av denna anledning måste alla motioner vara inlämnade till styrelsen senast den 15:e oktober. Detta kan verka vara tidigt men motionerna skall beredas av styrelsen, tryckas upp och bifogas kallelsen till årsmötet vilken, enligt stadgarna, skall distribueras minst 14 dagar före mötet.

Ordningsregler för området

Vi bor i ett område med små tomter och smala gator. Detta innebär att det är extra viktigt att tänka på att inte föra för mycket oväsen, speciellt på sena kvällar och nätter. Tänk då på att den musik eller den vrålande motorcykelmotor som du själv upplever som höjden av välljud, kan upplevas som en gräslig pina av dina grannar. Som en tumregel bör det vara tyst efter klockan 22.00. Vid senare fester bör sällskapet flytta inomhus och musiken dämpas; speciellt bastonerna skall dämpas eftersom dessa har lättast att tränga genom väggarna.

När det gäller trafiken på området skall det observeras att området räknas som bilfritt område. För många, i synnerhet barnfamiljer, har detta varit ett tungt vägande skäl när man valt att flytta hit. Det är dock inte i lag förbjudet att köra in på området. Det skall dock begränsas till att köra försiktigt fram till sitt eget hus för i eller
urlastning av tungt eller skrymmande gods eller för transport av rörelsehindrade personer. In- och utfart skall ske via närmaste garageplan. När bilen packats ur skall den snarast möjligt köras tillbaka till garageplanen för att inte stå i vägen om t ex ambulans eller brandkår skulle behöva komma fram. Det råder parkeringsförbud inne på områdets gator. Detta gäller även för arbetsfordon om det inte klart framgår att det krävs ständig åtkomst till fordonet för arbetets utförande.

Vänligen meddela även era vänner och bekanta om dessa trafikregler. Eftersom vi endast har ca en halv parkeringsplats per hus vid garageplanerna är det viktigt att vi ställer in våra bilar i garagen om vi inte mycket snart skall bort igen. Annars är risken stor att våra gäster inte får plats. Av samma anledning kan vi inte acceptera annat än tillfällig uppställning av husvagnar eller andra släpkärror på vår parkering, och inte heller långtidsuppställning av icke brukade bilar.

Vid alla utfarter mot Bessemergatan och Dragverksgatan, inte bara vid garageutfarterna, skall eventuella häckar hållas klippta av husägarna så att de aldrig blir högre än 80 cm. Trots detta är det viktigt att hålla låg hastighet på gatorna eftersom små barn lätt döljs helt även bakom endast 80 cm höga häckar.

Enligt hälsovårdsstadgan är ägare av husdjur skyldiga att se till att dessa inte förorenar på lekplatser eller grönområden avsedda för lek. I praktiken betyder det att alla föreningens gemensamma områden är olämpliga för rastning av husdjur.

Styrelsen är skyldig att hålla en aktuell medlemsförteckning. Det finns ingen automatik i denna uppdatering. Därför är det viktigt att var och en som flyttar från området meddelar någon i styrelsen om detta och uppger den/de nya ägarnas namn och personnummer.

Bredband

Under 2002 byggde vi ett bredbandsnät inom området, anslutet till Mälarenergi Stadsnät. Nätet ger för närvarande en kommunikationshastighet på upp till 100 Mbit/s, d v s ca 2000 gånger så snabbt som ett telefonmodem eller flera gånger så snabbt som vanligt ADSL. När man inför en ny anläggning i en samfällighet som inte finns med i det befintliga anläggningsbeslutet, så bör antingen 100% av medlemmarna vara för införandet eller så måste man införa ett nytt anläggningsbeslut till vilket intresserade fastigheter kan ansluta sig. Båda anläggningsenheterna kan administreras av samma styrelse, men de båda enheternas ekonomier måste hållas isär. Den som inte vill vara med i den nya anläggningsenheten skall inte behöva betala en enda krona för dennas kostnader. Ca 2/3 av medlemmarna har hittills anslutit sig till vårt nät.

Vid bygget av nätet har kanalisation dragits fram till samtliga fastigheter, även till dem som inte ville vara med. Detta gör det möjligt att ansluta sig i efterhand till bredbandsnätet. Man får då givetvis betala ungefär samma summa som de ursprungliga medlemmarna lagt ner. Tala med styrelsen om din fastighet inte redan är ansluten men att du vill att den skall bli det.

Grannsamverkan

För att stävja inbrott och skadegörelse på vårt område beslutades på en extrastämma våren 1999 att vi skulle införa grannsamverkan. Detta innebär att vi:

  • gör som vi normalt ändå gör när vi åker bort under längre tid än bara över dagen, d v s ber våra grannar att tömma brevlådan, vattna blommorna, skotta snö, klippa gräset och tända och släcka ljuset; allt för att huset skall se bebott ut medan vi är borta.
  • gör en inventarielista över all stöldbegärlig egendom och eventuellt fotograferar eller videofilmar densamma och förvarar denna dokumentation i ett bankfack eller annan säker plats.
  • märker föremålen med t ex personnummer på ett permanent sätt så att polisen kan identifiera ägaren när man avslöjar en tjuvgömma eller hälare.

Skötsel av den gemensamma egendomen

Området är uppdelat i 12 kvarter med var sitt kvarterslag som skall sörja för skötseln av gemensamma gräsmattor, planteringar och lekplatser inom sitt kvarter samt måla om garagelängorna när så är påkallat. Alla boende i vårt område tillhör något av kvarterslagen och förväntas dra sitt strå till stacken vid skötseln av området. Varje kvarterslag skall utse en eller två kontaktpersoner som dels utgör styrelsens kontakter med kvarterslagen och dels är sammankallande vid möten inom kvarterslagen. Varje kvarterslag utser sina egna kontaktpersoner och bestämmer själva hur skötseln skall organiseras. Två gånger per år, vår och höst, hyr vi en container för trädgårdsavfall vilken ställs upp mitt i området vid servicehuset under några veckor. Det kan vara lämpligt att samordna kvarterslagens arbete med dessa perioder för att enkelt bli av med avklippta kvistar, grenar och ogräsrens.

Kostnader för nya växter, färg för ommålning och annat materiel täcks inom rimliga gränser med gemensamma medel. Kontakta styrelsen innan ni köper hem något. Övrigt underhåll såsom snöröjning, sandning, gräsklippning av de stora ytorna mellan Dragverksgatan och Bessemergatan, byte av lampor i gatubelysningen och reparationer av gator, vatten och avloppsledningar samt kabel-TV- och bredbandsnät, administreras av styrelsen genom att anlita externa entreprenörer eller sköta enklare uppgifter själv.

Styrelsen

Föreningens styrelse har till uppgift att administrera den löpande skötseln av de delar som nämns i anläggningsbeslutet, sköta bokföring av föreningens ekonomi, kalla till årsmöte och eventuella extrastämmor och verkställa de åtgärder som beslutats vid årsmötet eller extrastämman. Föreningens stadgar reglerar i detalj vilka ärenden styrelsen skall sköta. Andra ärenden har styrelsen vare sig skyldighet eller befogenhet att sköta. Styrelsen skall t ex inte agera domare vid konflikter mellan medlemmar i föreningen.

Styrelsens sammansättning

Du kan kontakta styrelsen genom att använda brevlådan utanför servicehuset eller skicka e-post till styrelsen@backbybyalag.se

För nuvarande sammansättning av styrelsen se denna sida