Årsmöte 2022

Dagordning: Ladda ner här

Debiteringslängder, Resultaträkning och Inkomst & Utgiftsstat finns på inloggningsbara delen

Årsredovisning hitter du från den vanliga menyn.

Valberedningsen arbete finns på denna sida

Om någon behöver något utskrivet kontakta styrelsen.

Datum för Årsmöte: 24 november 2022 kl 18:00

Antal inkomna motioner: 3

  • Motion ökad trygghet
    • Styrelsens förslag till beslut: Avslag
    • Motivering: Inte något som styrelsen kan se det värt investera i. Det skulle vara en kostnad runt 500 000 kr minimum, samt skulle krävas kontroll av lagkrav runt detta. Nyttan av en sådan här investering är enligt styrelsen minimal i jämförelse med de ytterligare problem runt snöröjning och underhåll det ger.
  • Motion om regler och tider för användning av vår lokal i Servicehuset till kl 21:00 alla kvällar
    • Styrelsen förslag till beslut: Avslag
    • Motivering: Styrelsen har för avsikt att begränsa nuvarande tider (22:00 Söndag – torsdag, 24:00 fredag – lördag) till att vara 21:00 söndag – torsdag, 23:00 fredag – lördag, samt att vi ser över möjligheten att kunna använda oss av en störningsjour som går ringa om de som lånar lokalen inte följer reglerna.
  • Motion om installation elbils laddning i garagen
    • Styrelsens förslag till beslut: Bifall
    • Motivering: Med dagens läge där det blir fler och fler elbilar i samhället och den begränsade möjligheten att på ett korrekt och effektivt sätt installera laddningsmöjligheter av elbilar inom området samtidigt som varje hus har en garageplats är det en vettig lösning att möjliggöra laddning av elbilar i garagen. Det är även vettigt att göra detta medans vi kan få bidrag på halva kostnaden (up till 15000 kr) per laddplats. Givetvis är det kontrollerat med försäkringsbolag hur de ställer sig till laddboxar i garagen.

      Det är även inte tänkt att detta ska kosta något för den som inte har behov att nyttja laddboxen. Endast de som använder en installerad laddbox kommer få en månadskostnad, vilket kommer vara olika beroende på vilken lösning som väljs. Men det kommer installeras en laddbox per garageplats.
    • Viktigt att notera att intentionen är att anpassa anläggninsbeslutet så laddmöjlighet för elbilar ingår där

Utöver detta kommer det vara Styrelsen mål att ge medlemmar en möjlighet att ställa frågor om de nya reglerna gällande Samfälligheter och moms som kommit från Skatteverket baserat på en dom i EU domstol.

Om du har någon fråga eller synpunkt runt motioner eller årsmötet, lämna en kommentar nedan. Notera att alla kommentarer måste godkännas innan de visas på sida. Detta är för att förhindra spam kommentarer om alla möjliga och omöjliga saker ni kan tänka er som regebundet blockas

24 svar på “Årsmöte 2022”
  1. Gällande laddningsstationer i garagen, varför inte sätta laddaren på utsidan av garagen då får alla en parkeringsplats ev, en extra om man har bilen i garaget. Detta skulle lösa parkeringsproblemen som vi har idag

    1. Eftersom det inte är tillräckligt utrymme utanför garagen för att alla ska kunna parkera sina bilar framför garagen kan vi inte heller installera laddaren utanför garaget. Det är just därför det i dag inte är tillåtet att stå framför sina garageportar på annat än första parkeringen Dragverksgatan. Visst är det en möjlighet göra på alla parkeringar som på första, men då blir det istället drastiskt mindre platser för besökare samt att det blir mycket trängre och mer risk för skador bland bilar

      1. Hur går det med att se på biltrafiken och de problem runt det? Det har som jag förstått stått på dagordningen iallafall de två sista åren att för styret att se på möjliga tilltag. Finns det något konkret att rösta om till detta årsmötet? Eller är det något som ni i styret bestämmer själva och i så fall vilka tilltag kommer?
        Som småbarnsförälder känner jag att det är ett av det viktigaste att priotera i både tid och pengar.

        1. Det har diskuterats en hel del om olika möjliga lösningar för hur man kan minska biltrafiken samt reducera hastighet inom området. Det är inte ett arbeta som är på något sätt avslutat eller uppstannat, men i dagslöget finns det inte heller något som det går att fatta beslut runt så därför är det inte med som en motion att ta ställning till.

          Vi vill självklart att vad som än görs ska göra att det fungerar bättre. Det är alltid välkommet med ideér på vad som kan göras. De får gärna skickas till Styrelsen.

          1. Vad är det som har blitt diskutert? Vad har ni för plan på att bli färdig med det? Det var flera bra förslag i facebookgruppen för över ett år sen, eks andra skyltar, farthinder, och bommar. Har ni sett på dem och varför är ingen av dem ok till att genomföra?
            Jag trodde att det skulle arbetas med detta året och vi skulle se resultat i löpet av året eller förslag till att rösta över på årsmötet.

          2. Nu är inte riktigt bilkörningen inom området rätt sak att diskutera här men jag ger en sista kommentar om det så att inget kan säga att jag lämnat det obesvarat.

            Vi har diskuterat allt från skyltning, till temporära och permanenta farthinder och andra fartdämpande åtgärder som man kan tänka sig. Om man kollar historiskt så har det varit upp motioner om bommar vid infarterna flera gånger på årsstämmor (Enligt utsagor från medlemmar och äldre styrelsemedlemmar) och de har alltid röstats ner. Vad gäller farthinder så är det alltid något hus som måste vara ansvarig. Dvs det hus som är närmast vart farthindret står, och så måste det alltid tas hänsyn till postens utdelning och dyligt.

            Vi har givetvis också kollat både på trafikpollare samt bommar mellan Dg och Bg för att minska trafiken även vintertid, men om vi sätter upp bommar där försvårar det snöröjning och blir svårare hitta någon entreprenör som är villig ta ansvaret för snöröjning. Samma med trafikpollare som vi också skulle behöva ta bort på vintern. Så då är vi tillbaka vi de redan existerna Betonsuggorna som hjälper lite på sommaren. Till viss del kanske vi måste se över antal och exakt placering av dem, men vintertid kan varke betongsuggor, blomlådor eller farthinder vara kvar som det ser ut just nu.

            Så det kan sägas att det jobbas på det men vi stöter på olika hinder hela tiden och vi vill gärna investera våra slantar i saker som hjälper vilket skyltning inte riktigt görs, men kanske skulle försöka få upp en del ”Lekande Barn” skyltar på väl valda ställen eller något. Så därav är det en hel del svårigheter med var som är möjligt genomföra samtidigt som det ger något vettigt resultat.

            Med detta sätter jag punkt för diskussion om detta i anslutning till Årsmötet, men det är helt ok komma förbi och prata mer om detta med mig personligen om det är av intresse

  2. Betyder detta att den som vill ha en laddstolpe i sitt garage får bestämma det själv ? Eller måste alla tvingas in i detta och betala för nått man kanske aldrig kommer ha någon nytta av ?

    Och vad skulle de här kosta föreningen ? Har ni även tänkt på att försäkrings bolaget kan kräva att de finns ett sprinklersystem i garagen ?

    Vill se mera tydligt vad som ska göras och vad prislappen kommer att bli, samt att alla i föreningen är med och röstar ja eller nej till alla stora kostnader !

    1. Alla skulel få en laddplats i garaget, som inte ska kostan något om den inte används. Det är ett av målen med detta. Ingen kostnad för den som inte behöver laddning. Visst är det en investringeringskostnad som enligt motion max kan bli 15.000 kr x 204 = 3060000 kr (Lika mycket skulle vi få i bidrag från Naturevårdsverkat), som är tänkt att ska tas ur den underhållsfond som vi har. Dvs ingen ökad kostnad per månad för medlemmar.

      Allt är kontrollerat med försäkringsbolag och myndigheter, och kommer även kontrolleras ytterligare en gång innan något arbeta påbörjas då regler och rekommendationer runt detta kan ändras med tiden. Det är även för att ge alla möjlighet att säga sitt som det läggs upp på årsmötet till omröstning. Och endast kan genomföras om en majoritet av de som deltar på årsmötet säger ja till det.

      1. Så det skall tas 3,06 miljoner från föreningskassan till detta !?? Eller vem finansierar de här ?

        1. Det finns två alternativ för att finansiera en sådan här sak:
          1. Ta ett banklån och lägga en extra summa på samfällighetsavgiften per hushåll att betala för ett antal år framåt
          2. Använda den underhållsfond som vi har till att göra en framtidssäkring av nyttan med garage för bilen.

          Styrelsen anser (speciellt med tanke på nya moms regler) att det är bäst att använda de pengar som finns istället för att låna pengar i dagens läge.

          1. Det finns kanske ett annat alternativ. Jag bodde tidigare i ett radhusområde där det blev uppgraderat med möjlighet att installera elbil laddare. Om jag kommer ihåg riktigt så stog föreningen för uppgradering av det elektroniska anlägget och framdrag av kablar till varje garage. Om det blev ökt hyra eller genom spart kapital kommer jag inte ihåg.  Men sen kunde var och en bestämma om de ville ha en laddare och då betala själv för den. Samt att var och en fick betala för sin egen el som blev använd från laddaren.

          2. Det är också en tanke som vi har haft men en mycket svårare sak att genomföra som vårt anläggningsbeslut ser ut idag. Det är just av den anledningen som vi räknat på principen:

            Alla garageplatser eller ingen. Och även orsak till att en offert där det inbegriper en månadsavgift fast man inte använder laddaren direkt är ointressant.

            Det kan även tilläggas att igen av de offerter (av intresse) vi har idag når upp till föreslagen max kostnad, utan håller sig tusenlappar under

            För att klargöra så ska givetvis av samma princip som ovan den som laddar en elbil själv betala förbrukningen så att ingen som inte använder laddningen ska behöva betala, men samtidigt kunna säga att det finns möjlighet för elbilsladdning vid eventuell försäljning av sin fastighet.

  3. Du får gärna utdypa på vilket sätt det är svårare och därför valt bort det alternativet.
    Med det alternativet hade den gemensamma kostnaden, som är tänkt att tas från spart kapital reduserarat, (som efter min mening kunde användas till annat) samtidigt som vid en ev försäljning kunna säga att det är möjligt med att instalera laddare.
    Där jag bodde valde jag att inte installera men mäklaren skrev ju i annonsen m.m. när jag sålde att möjligheten fanns, att allt var klart till att bara installera. Tror ingen valde bort huset pga att laddaren inte var installert.

    1. Störst problem blir när man börjar installera medlemsägd utrustning i ett garage som i övrigt ägs av samfälligheten. Och att det tidigare gjorts på det viset (Exempel Automatiska Garageportsöppnare) betyder inte att jag eller någon annan i styrelsen kan förorda en sådan lösning. Det är styrelsen syn att det som installeras i garagen ska vara ägt av samfälligheten i största möjliga mån även om det innebär att en investeringskostnad blir större för samfälligheten som helhet, men samtidigt bereder samma möjligheter för alla medlemmar.

      1. Tack, då förstår jag hur ni i styret har tänkt! Vet ni hur många i området som har elbil idag som är intressert i en laddare och hur många som ev har i tanken att skaffa elbil?. Jag tycker det är ett högt pris om det är bara några procent som kommer använda det. Även i miljösynpunkt att skaffa något ifall att och som kanske inte blir använd tycker jag är slöseri med både pengar, material och miljö. Här 15000 per laddare som inte blir använd från byalagets kassa och lika mycket från bidrag från skattepengar.
        Utvecklingen sker fort, nya laddare nu är nog gamla om några år.
        I tillägg varnas det om elbrist.
        Att investera så mycket pengar som känns så osäkert på hur många som kommer ha nytta av i en ekonomisk orolig tid, känns inte helt bra.

        1. Det är svårt att få svar på hur många som kör elbil, men bara genom en snabb promenad genom området går det ganska lätt räkna till att minst 20 (dvs 10%) idag har någon typ av hybrid eller elbil, sedan vet jag minst 10 lätt räknat som kommer skaffa elbil snart. Sedan finns det många andra också som funderar på det men där en avgörande del är om det kommer gå ladda bilen hemma.

          Målet är att inte använda hela vägen upp till 15.000 kr utan att ha utrymme för att säkra ett så framtidssäkert system som möjligt i dagens läge för vad som får anses vara en rimlig investering i området. Och för vår det ser vi hellre möjligheten erbjuda laddboxar inom samfälligheten än att om vi frågar om 4-5 år säger Mälarenergi att kapaciteten till området Bäckby/Skälby inte räcker för det.

          1. Skicka ut en förfrågan hur många som är intresserade så har ni koll på hur det står till med intresse innan allt jobb runtomkring

          2. Inför förra årsmötet var motionen uppe att bilda en grupp som tog fram en plan för hur elbilsladdning kunde lösas i vårt område. Att merparten av de 84 (av 204) som var med och röstade vid den årsstämman ville gruppen skulle bildas och ta fram en lösning måste anses som tillräckligt för att göra det jobb som vi hittills gjorts.

  4. Lite mera info om vad dom 3,06 miljonerna exakt ska gå till.. är det bara el som blir framdragen eller med färdiginstallerad laddbox ? Och hur många elfirmor har man kontaktat för att få bästa pris..

    När en laddbox blir trasig vem står för kostnaden ?

    Tycker det är bättre att varje garage får framdragen el bara. Och sen får ansvarig för gararaget bestämma om han hon vill köpa laddbox och enkelt koppla in ström kabel själv…

    Sen finns de mera aspekter som till exempel vad har föreningen för pris på el.. många kanske väljer att ladda hemma då man har bättre el avtal..

    Känner att detta beslut inte bara ska tas av styrelsen eller på årsmötet, varje hushåll måste få ett röst kort som sen läggs i föreningens postlåda. Alldeles för stor summa som bara ska godkännas vid ett möte.

    1. Självklart. I den totala kostnaden ska det vara inkluderat allt som behövs. Det ska inte vara någon annan kostnad.

      Dvs för detta är det en komplett lösning och ingen extra kostnad. I dagsläget har vi offerter från mer än 5 firmor som ännu inte är beslutat om vad vi ska välja
      En laddbox som går sönder inom garanti tid är självklart och efter garantitiden är det antingen samfälligheten eller ett tecknat service avtal (på de boxar som används) som står för kostanden. Och kostnaden för ett serviceavtal bärs upp av den som använder laddboxen på sin plats.

      Poängen med att ladda hemma är att det inte finns tillräcklig elmatning till våra hus för att alla ska kunna ladda hemma, och det är dessutom inte optimalt att installera en Laddbox på den hushållsanslutning på 3 x 16 Amp som våra hus har idag.

      Att ta upp det på årsmötet är enligt stadgarna helt korrekt sätt att hantera sådana här saker, och alla medlemmar har möjlighet att komma eller skicka en representant till årsmötet. Ett samfäliighets årsmöte har fullt mandat så länge det som är skrivet i stadgarna efterföljs.

  5. Tack för svar. Ja det är av stort intresse att diskutera och se på lösningar angående biltrafik. Har ju sänt några mail till både detta styret och förra med minimalt med information tillbaka.

  6. Hur förhåller det sig med elmatningen till vårt kvarter. Kommer det att behöva grävas nya elkablar från transformatorhuset vid Dragverksgatan till alla garageplatserna?

    1. Det finns med i planen att det behöver dras ny elmatning. Det är även en av anledningarna till att det kan vara ofördelaktigt vänta med installation till senare år, för när fler runt om börjar installera laddningsmöjligheter minskar den tillgängliga kapaciteten så att den investering som behövs för att få elmatning blir större och dyrare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *